zondag 12 juli 2009

Sterke vrouwen!

KIM MOELANDS - ADEMLOOS
Kim Moelands ‘ken’ ik van het thrillerforum Crimezone.
Haar boek Ademloos stond dus ook al een tijdje op mijn ‘te lezen’ lijstje.
Kim heeft taaislijmziekte en in dit boek beschrijft ze op een zeer openhartige wijze en vaak ook met veel humor hierover.
In het eerste deel van het boek beschrijft ze haar relatie met Ron, die dezelfde ziekte heeft en komt te overlijden. In het laatste gedeelte beschrijft ze hoe ze overleeft zonder hem en knokt om zo goed mogelijk met deze ziekte om te gaan.
Het is een erg aangrijpend boek maar totaal niet op een zielige of klagerige manier geschreven. Kim is met recht een sterke vrouw!!

NILGUN YERLI - DE GARNALENPELSTER
Twee maal had ik al een interview gelezen met Nilgun Yerli in een tijdschrift. Ook heb ik een keer een tv programma gezien waar zij met een gast naar Turkije ging. Telkens nam ik me voor om haar boek “de garnalenpelster” te lezen.

Het is een autobiografisch boek waarin de schrijfster in korte hoofdstukken beschrijft hoe ze op haar tiende vanuit Turkije naar Nederland komt. Ze gaat met haar ouders, broers en zussen in Friesland wonen waar alles anders is. Als haar ouders in Turkije een auto ongeluk krijgen moet ze zich als vijftienjarig meisje alleen redden.

Het boek is een eerbetoon aan haar moeder en staat vol met wijsheden die ze van haar moeder mee heeft gekregen. Eigenlijk zou je hierom het boek twee keer moeten lezen!

Deze veelzijdige cabaretière heeft nog meer boeken geschreven die ik zeker ook wil lezen.

1 opmerking:

  1. Ik zal eens in de bieb kijken naar De Garnalenpelster. Ben benieuwd!

    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen