donderdag 31 december 2009

Het land van de Samen

Roman over een bijna vergeten volk



Nieuwsgierig geworden door de vondst van vier Samische geweven banden op zolder vertrekt een jonge vrouw naar Noord-Zweden om haar familiegeschiedenis uit te pluizen. Een geschiedenis die begint met het meisje Njenna, dat in 1862 haar familie verlaat en in het zuiden een nieuw bestaan probeert op te bouwen. Maar de argwaan jegens de Samen en hun (vermeende) magische krachten is groot en haar leven – en dat van haar dochters en kleindochters – wordt getekend door hun anders-zijn.




Schitterend boek over een Samische familie dat begint bij een jong meisje Njenna. Tussendoor wordt de zoektocht beschreven van de ik persoon die meer wil weten over afkomst.
Echt een aanrader voor degene die houdt van boeken uit Scandinavie!

1 opmerking:

  1. Hoi Riet

    Bedankt voor je berichtje op mijn Samilogje. Weet je dat ik onlangs even op je boekenblog keek en toen dit boek zag waardoor ik er weer aan dacht dat ik het logje over de Sami nog wilde schrijven. Diezelfde middag zag ik op een Duitse tv zender ook nog een documentaire over de Sami. Het boek was ik inmiddels weer vergeten, goed dat je nu het linkje plaatste.
    Groetjes Willy

    BeantwoordenVerwijderen