vrijdag 9 april 2010

De boekendief

Wanneer de Dood een verhaal vertelt, kun je maar beter luisteren..

Het is het jaar 1939. Nazi-Duitsland. Het land houdt de adem in. De Dood heeft het nooit drukker gehad en het zal nog drukker worden. Het leven van Liesel Meminger verandert op slag als ze bij het graf van haar broer een voorwerp vindt dat gedeeltelijk onder de sneeuw ligt bedolven. Het is Het Doodgravershandboek, dat daar per ongeluk is achtergelaten.

Zo begint een liefdesaffaire met boeken en woorden, terwijl Liesel, met behulp van haar pleegvader, leert lezen. Al spoedig steelt ze boeken uit de boekverbrandingen van de nazi's, de bibliotheek van de vrouw van de burgemeester, waar er ook maar boeken te vinden zijn. Maar dit zijn gevaarlijke tijden. Als het pleeggezin van Liesel een jood in de kelder verbergt, gaat er een wereld voor Liesel open, maar ook dicht...


Eens in de zoveel tijd kom je zo'n prachtig boek tegen..
Dat was met mij het geval met dit boek. Zo mooi en op een ontroerende manier geschreven, een boek dat je bijblijft. In het begin moest ik even wennen aan de schrijfstijl maar dat duurde maar even. Toen ik eraan gewend was had ik het boek in een paar dagen uit ondanks dat het meer dan 550 bladzijden telde.
Echt een aanrader!!

5 opmerkingen:

  1. Dit boek staat al lange tijd op mijn NTL lijst maar iets heeft me altijd tegen gehouden om het ter hand te nemen.
    Awel, ik denk dat ik me ga bedenken na jou recensie.
    Een van de volgende keren breng ik het toch maar eens mee van de bib.
    Geniet van je Dave Eggers
    Heidi

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hallo Riet, na jouw enthousiaste verhaal heb ik ook nog even bij bol.com gekeken, daar waren de recencies ook erg goed!!
    dus ik heb het maar besteld.........;)
    binnenkort gaan we weer met de boot op hort en dan is er niets heerlijker dan een goed boek.
    alhoewel: er ligt natuurlijk al een stapeltje klaar!
    gaat het goed met je hand, groetjes, Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lijkt me een zeer ingrijpend verhaal en daar huiver ik altijd een beetje voor.
    Toch ben ik na "Het lot van de Fam.Meijer" wat meer gaan durven, dus ik schrijf dit boek wel op mijn lijstje omdat je er zo'n mooie recensie over schrijft.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Riet Daar ben ik alweer. Dit boek staat ook op mijn lijst, waar haal ik de tijd vandaan. Ik handwerk ook zo graag en daar gaat de meeste tijd aan op.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fijn dat ik jullie heb kunnen overhalen dit boek te lezen. Ik hoop dat jullie het ook zo mooi vinden.

    BeantwoordenVerwijderen