zondag 27 juni 2010

De scheepsjongen


Het is december 1787. De veertienjarige John Jacob Turnstile, die al vaker met de politie in aanraking is gekomen, is voor de zoveelste keer op weg naar de gevangenis. De autoriteiten doen hem een voorstel: er ligt een recent opgeknapt schip in de haven, klaar om te vertrekken op een belangrijke missie. De kapitein is met spoed op zoek naar een scheepsmaatje. John heeft niet echt iets te kiezen, en voor hij het weet zwaait hij op het dek van de Bounty zijn oude leven uit terwijl het schip vertrekt met bestemming Tahiti.



Door een goede recensie en omdat de verhalen over de Bounty me erg interesseren heb ik dit boek gekozen. Ik moest mezelf er wel toe zetten om aan dit boek te beginnen.
 
Nadat ik even moest wennen aan het wat ouderwetse taalgebruik zat ik direct in het verhaal.
In het eerste deel maken we kennis met de 14 jarige “ik” figuur John, Jacob Turnstile. Een diefje waar ik gelijk sympathie voor had. Met veel humor worden zijn belevenissen beschreven. Nadat hij geprobeerd heeft een horloge te stelen kan hij kiezen tussen een jaar gevangenis of meegaan als scheepsjongen op de Bounty.
In de volgende delen lees je eerst over de reis naar Tahiti, daarna over de muiterij en dan het verhaal over de sloep die Timor probeert te bereiken. Het laatste gedeelte lees je kort hoe het met de zeelieden in Engeland gaat.

De scheepsjongen is een meeslepend avonturenverhaal over vriendschap en trouw dat gebaseerd is op de muiterij op de Bounty in 1787. Wat mij betreft zeker een aanrader!

2 opmerkingen:

  1. Hallo Riet,

    Leuk hier te ontdekken dat je ook genoten hebt van 'De Scheepsjongen' :)
    Veel leesplezier nog en tot blogs
    groetjes Huppelmuisje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sorry,
    Ik gebruikte mijn forum-nickname in het vorige bericht maar op de boekenblogs ben ik gewoon Britney :) Moest je niet weten wie het vorig bericht postte :)
    Doei ! xxx

    BeantwoordenVerwijderen