vrijdag 26 november 2010

Dood door verdrinking

De jonge Noorse Liss Bjerke woont in Amsterdam. Ze wilde ontwerper worden, maar is in de greep geraakt van loverboy Zako. Weglopen kan niet, want Zako dreigt haar zus in Noorwegen iets aan te doen. Als Liss een telefoontje uit Noorwegen krijgt en hoort dat haar zus vermist wordt, geeft ze haar ‘vriend’ een overdosis rohypnol en neemt ze het eerste het beste vliegtuig naar huis.
In Oslo gaat Liss op zoek naar haar verdwenen zus, die bezig was met het schrijven van een proefschrift over seksueel geweld. Tijdens een wanhopige zoektocht naar antwoorden stuit Liss op een duistere geschiedenis die zich twaalf jaar eerder heeft afgespeeld.


Van Crimezone heb ik dit boek gekregen om mee te doen met een discussie.

De cover ziet er erg mooi uit dit boek zou ik zeker pakken als ik het zou zien liggen.
De beschrijving op de achterzijde sprak me wel aan maar dan vooral het gedeelte dat Liss in Oslo op zoek gaat naar haar verdwenen zus. Het loverboy stuk niet zo.

Het boek begint met een proloog, hieraan dacht ik tijdens het lezen steeds terug. Je voelt wel dat dit belangrijk is voor het verhaal.

Het verhaal is in duidelijke stukken verdeeld. Ik moest wel bij een nieuw gedeelte er steeds weer even inkomen. De namen vond ik erg moeilijk, ik heb vaak teruggebladerd om na te kijken wie het ook al weer was. Het verhaal was niet zo spannend alleen op het einde maar dat vond ik niet erg. Het verhaal vond ik prachtig geschreven en de soms moeilijke zinnen heb ik weleens twee keer gelezen maar dit vond ik niet storend, het paste mooi bij het geheel.

Alles bij elkaar vond ik het een schitterend boek, ik ben blij dat ik dit boek voor een discussie heb gelezen omdat ik het nu veel bewuster heb gelezen dan dat ik normaal zou doen. Wat ook een extra interessant was dat ook aan de vertaalster van dit boek vragen gesteld konden worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen