vrijdag 14 januari 2011

De vrouw in de kooi

Op een prachtige winterdag verdwijnt de jonge linkse politica Merete Lynggaard zonder een spoor achter te laten. De media duiken op het verhaal en suggereren van alles: van moord en zelfmoord tot een geplande vrijwillige verdwijning. De politie wordt gesommeerd de verdwijning grootscheeps te onderzoeken, maar Merete is van de aardbodem verdwenen.

Brigadier Carl Mørck, hoofd van de afdeling ‘onopgeloste zaken’ q, forceert na enkele jaren een grote doorbraak in het onderzoek. Samen met zijn assistent Assad is hij een roekeloze crimineel op het spoor die wordt gedreven door haat. Wraak blijkt een cruciale factor in de krankzinnige plot.


Dit is het eerste boek van de Q serie geschreven door Jussi Adler-Olsen. Deze Deense auteur is in 2010 pas echt goed doorgebroken met deze serie. Ik had al veel hierover vernomen en moest dit boek natuurlijk lezen. Het blijft mij nog steeds boeien de Scandinavische thrillers.
Ook dit boek was weer erg verrassend en op het einde best spannend. Je maakt uitgebreid kennis met Carl  Mørck, een getraumatiseerde politieman die naar een nieuw op te richten afdeling verplaatst wordt. Hij krijgt hulp van de mysterieuze maar zeer slimme en grappige Syrische Assad. Samen pakken ze een oude zaak op.
Het duurde wel even voor ik in het verhaal zat. Alles bij elkaar is het zeker een aanrader en ga ik de rest van de serie zeker lezen!

1 opmerking:

  1. hoi Riet, ik had er al over gelezen!
    dus toch maar in duiken, begrijp ik.
    is dit niet de opvolger van de beroemde Stieg Larsson???
    groetjes,Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen