dinsdag 25 oktober 2011

Khaddafi's zondebok

Dit boek sprak me onmiddelijk aan toen ik het zag bij de bibliotheek, dit kwam door de recente gebeurtenissen in Libie. In dit boek lees je het aangrijpende verhaal van een man die onschuldig opgepakt wordt. Tot mijn schaamte moet ik bekennen dat ik het verhaal van "de zes van Benghazi" nauwelijks kende. Het is onvoorstelbaar dat zulke dingen gebeuren.
Khaddafi's zondebok is het aangrijpende, grimmige en persoonlijke verhaal van Ashraf El - Hojouj, een van de Zes van Benghazi: de zes verpleegkundigen die in 1999 in Libië werden opgepakt wegens het infecteren van 426 baby's met het aidsvirus, landverraad en overspel. In het jarenlange kat - en - muisspel dat Khaddafi met het Westen voerde werd Ashraf gebruikt als zondebok. Als enige moslim van de Zes van Benghazi moest hij het zwaarst lijden onder de bizarre, politiek gemotiveerde aanklacht, die tot drie doodvonnissen leidde. De wrede martelingen door dikwijls gedrogeerde militairen, hebben Ashraf niet kunnen breken. Sinds de vrijlating van de Zes van Benghazi in 2007, probeert Ashraf een nieuw leven op te bouwen in Nederland, waar zijn familie eerder een veilig heenkomen vond.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen