dinsdag 15 november 2011

Hersenspinsels

De 64-jarige Jennifer White is een gepensioneerde orthopedisch chirurg die aan de ziekte van alzheimer lijdt. Haar zoon en dochter doen hun best om met haar stemmingswisselingen, verwarring en zwerftochten om te gaan, maar hebben zo hun eigen problemen. Als Jennifers beste vriendin Amanda vermoord wordt aangetroffen, waarbij vier vingers met chirurgische precisie zijn verwijderd, is Jennifer de hoofdverdachte. Jennifer kan zich echter niet herinneren of ze de moord heeft gepleegd. Terwijl zij steeds meer haar grip op de werkelijkheid verliest, doen haar kinderen hun uiterste best om te voorkomen dat Jennifer wordt opgesloten.
Hersenspinsels is het portret van een complexe, intieme vriendschap tussen twee vrouwen waaraan een groot geheim ten grondslag ligt.


Dit boek heb ik van Crimezone gekregen om te lezen voor de leesclub.

Dit is mijn eerste kennismaking met Alice LaPlante. Deze voor mij nog onbekende auteur, zorgt een week per maand voor haar moeder die aan Alzheimer lijdt. Dit gegeven maakt het boek zeer geloofwaardig.
Hersenspinsels is het aangrijpende verhaal van de 64 jarige Jennifer die lijdt aan de ziekte van Alzheimer. Ze is een gepensioneerd orthopedisch chirurg, je maakt kennis met haar kinderen Mark en Fiona. Haar huwelijk met James en haar vriendschap met Amanda en Peter. Het is geen boek dat je snel  leest, het is geschreven in korte alinea’s . Door alle flashbacks en visioenen krijg je een kijkje in het leven van Jennifer en langzamerhand worden steeds meer dingen duidelijk. Het was best moeilijk om te lezen en ik moest het verhaal telkens wat laten bezinken.

Het boek begint als Amanda is vermoordt en blijkt dat er vier vingers van haar hand zijn verwijderd. De verdenking naar Jennifer is dan snel gemaakt. Pas aan het einde van het  boek kom je er achter hoe het allemaal zit en de reden van deze moord.
Ik vond het niet echt een thriller maar meer een roman, spannend was het verhaal niet.

Ik heb het boek 5 sterren gegeven. Het is een verhaal dat me lang zal bijblijven, ook heb ik me door dit boek een beetje kunnen inleven wat iemand met Alzheimer moet meemaken. Hier had ik nog nooit zo bij stilgestaan en realiseer me veel meer dan voorheen hoe het is om voor zo iemand te moeten zorgen.








Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen