woensdag 16 mei 2012

Verslavende liefde

Vier uur ’s nachts. Een ijskoude kilte kruipt vanuit mijn tenen door mijn lijf. Naast me het onbeslapen bed van Joao. De slaapkamerdeur staat open, maar beneden is het stil. Voorzichtig loop ik de trap af en zie dat het licht in de wc nog aan is. Het rode streepje van het slot danst op mijn netvlies. De deur moet open. Uit de keukenla pak ik een schroevendraaier en wrik het slot open. Daar zit hij. Zijn gezicht tegen de kale muur. Een wit stukje vloeipapier plakt aan zijn bovenlip. Het is net alsof hij slaapt.

Dit aangrijpende verhaal heb ik in een dag gelezen. Je leest het verhaal van een journaliste die na twintig jaar haar oude (Portugese) jeugdliefde weer tegenkomt. Ze valt direct weer voor hem en geeft veel voor hem op. Helaas is hij verslaafd aan drugs en alcohol. Tegen beter weten in hoop je dat het hem lukt zijn verslavingen de baas te worden maar telkens valt hij terug in zijn oude gewoontes. Langzaam maar zeker verdwijnt het geluk tussen deze twee geliefden. Triest!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen