dinsdag 17 juli 2012

Smeulend Vuur


Bij opgravingen worden drie lijken en een afgehakt hoofd gevonden. Ze liggen in de kelder van Markús Magnússons ouderlijk huis, dat meer dan dertig jaar geleden bij een vulkaanuitbarsting werd bedolven. Omdat Markús de opgravingen tot elke prijs wilde voorkomen, rust de verdenking van de moorden op hem. Heeft hij als tiener drie mensen om het leven gebracht? Hij huurt advocaat Thóra Gudmundsdóttir in om hem te verdedigen. Maar wanneer zijn grote jeugdliefde wordt vermoord, begint de zaak er steeds problematischer voor hem uit te zien. En de plaatselijke bevolking is merkwaardig genoeg niet geneigd hem te steunen…


Voor de crimezone buzzclub mocht ik dit boek lezen.

 De omslag van dit boek sprak me erg aan, het  huisje zo eenzaam op de vlakte en ook de kleuren zijn erg mooi. Ik verheugde me erg op de kennismaking met deze voor mij nieuwe IJslandse auteur.

Het verhaal begon veelbelovend, een archeologische opgraving, drie mummies en een afgehakt hoofd in een kelder en een vulkaanuitbarsting van lang geleden. Wat ik ook erg prettig vond was dat het boek zich in dezelfde tijd afspeelde waarin ik het las.

De hoofdpersoon is de advocate Thora, een doortastende nuchtere vrouw die erg geloofwaardig overkomt. Zij probeert uit te zoeken wat er vroeger is voorgevallen om zo de onschuld van haar cliënt te bewijzen. Wat ik erg lastig vond waren de IJslandse namen, soms was ik even de draad kwijt.

Het verhaal was niet echt spannend en af en toe vond ik het wat langdradig, de ontknoping was erg verrassend. Het grote pluspunt van dit boek was toch de omgeving waarin het verhaal zich afspeelde.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen