woensdag 21 november 2012

De mooiste handen van Delhi




 
Göran Borg is 52 jaar, gescheiden, en heeft nauwelijks contact met zijn kinderen. Op dit dieptepunt aangekomen, wordt hij ook nog ontslagen. Hij heeft weinig puf, maar toch laat hij zich door een vriend overhalen om mee te gaan op reis naar India.
In India raakt Göran bevriend met Yogi, een textielhandelaar met een af en toe onuitstaanbare, maar gelukkig ook onuitputtelijke dosis optimisme. Yogi komt hem op verzoek van Görans vriend uit het ellendige hotelletje halen waar hij ziek, zwak en misselijk zijn lot ligt te bewenen, terwijl de rest van de reisgroep vrolijk verder trekt.
Omdat er een prachtige vrouw in beeld komt, Preeti Malhotra, voor wie Göran meer voelt, stelt hij zijn terugreis naar Zweden uit. Er is één probleem: Preeti is getrouwd met een van de machtigste industriëlen van Delhi. Maar ook dit kan hem niet uit het veld slaan en gelukkig is Yogi er altijd nog, die hem met raad en daad terzijde staat en met wie hij een diepe vriendschap ontwikkelt, ondanks hun vaak zeer verschillende kijk op de wereld.



Namaste (welkom), zo begint de reis van de werkloze en gescheiden Zweedse Göran Borg. Op het dieptepunt van zijn leven haalt zijn vriend Eric hem over om mee te gaan op een rondreis door India.

Ik ben hier helaas nog nooit geweest maar zoals het land beschreven wordt is het precies zoals ik het me voorstel. Je ruikt de geuren (rotte eieren...) bijna. Göran sluit vriendschap met de optimistische Yogi en dit is het begin van een reeks bizarre en grappige gebeurtenissen. Toch komen er ook wat serieuzere onderwerpen aan de orde zoals kinderarbeid.
Ik las dat de auteur zelf drie jaar in India heeft gewoond. Dit is zeker te merken aan sommige details. Aan het einde zakt het verhaal wat in en wordt het allemaal een beetje te toevallig. Ondanks het laatste gedeelte is dit het leukste boek dat ik sinds tijden heb gelezen.

Dit boek is uitgegeven door Signatuur, dezelfde uitgeverij als van  De 100 jarige man... Hier doet het boek me wel een beetje aan denken.

1 opmerking:

  1. Tja, als het een beetje zoals de 100jarige man is, dan is het vast ook een leuk boek. Ik zou het inderdaad ook wel willen lezen!

    Grappig dat jouw idee van India wel ongeveer klopte met het boek.

    BeantwoordenVerwijderen