zondag 4 november 2012

Gelukkig zijn wij machteloos

Een tuinfeest op een hete zomerdag. Een dochter die geen dochter wil zijn. Een oom die geen oom is. En twee families, verspreid over het perfect onderhouden gazon. Geslaagd in het leven, hun zorgen gedekt door een gevarieerd assortiment aan verzekeringspolissen, en grappen en verhalen die iedereen kent. In hun ogen verborgen: de geheimen die hen met elkaar verbinden, als verdroogde lijm.

Ome Lex is uitgenodigd door Martha, de mater familias, die oude tijden wil doen herleven. Hij is de clown die oud en jong verblijdt met een tekening en een lied. Maar wanneer het icoon van hun zorgeloze jeugd verdwijnt met Billie, de veertienjarige dochter des huizes, worden de familieleden bruut tot elkaar veroordeeld en blijken hun routineuze schijnmanoeuvres waardeloos. Steeds verder dwalen Billie en Ome Lex door eindeloze weilanden. Thuis ziet Martha toe hoe haar geliefden de grip op de situatie – en elkaar – verliezen.



 Het duurde vrij lang voordat ik een beetje wist wat er aan de hand was. Ik geloof ook niet dat ik alles van dit boek heb begrepen. De verhaallijnen wisselen van het feest en de gebeurtenissen daarna. Het is een erg beeldend geschreven boek, ik moest erg lachen om de namen van de mensen die aanwezig waren op het feest zoals de Thaise bruid, de Weduwe, de Kabouter en Nonkel Cesaer, de herkenbare  humoristische beschrijvingen van deze mensen  maakte het lezen aan dit boek leuk en maakte dat ik zin had om door te lezen.

1 opmerking:

  1. als het een aangrijpend of spannend boek is kan ik ook bijna niet stoppen met lezen

    BeantwoordenVerwijderen