woensdag 5 december 2012

Asta's ogen


Asta Hoyer is een matriarch. Het hoofd van een Indische familie die in haar eentje acht kinderen grootbracht en een natuurlijke autoriteit uitstraalt: ‘Marlon Brando in een bloemetjesjurk‘.
Vanaf het moment dat journalist en auteur Eveline Stoel Asta‘s familiekring betreedt, als vriendin van een van haar vele kleinkinderen, is zij door haar gefascineerd.
Hoe zag het leven van Asta in Indië eruit? Wat is er precies met haar man gebeurd? Hoe lukt het de familie te integreren in het Brabantse Oss?
Als Eveline Stoel vragen stelt, stuit ze op het spreekwoordelijke ‘Indische zwijgen‘. Pas na jaren krijgt ze meer details te horen.
Gecombineerd met haar eigen onderzoek vallen de puzzelstukjes op hun plaats.



In dit boek staat het bewogen leven van Asta Hoyer beschreven. Bewondering heb ik voor de veerkracht van deze vrouw om zich telkens aan nieuwe omstandigheden aan te passen. Knap hoe ze zich staande weet te houden met al haar kinderen om voor te zorgen, vooral toen ze naar Nederland kwam.
Ik vond het heel interessant om wat van de geschiedenis te lezen en moet bekennen dat ik niet eens veel wist hoe het ooit is gegaan tussen Indonesië en Nederland.
Er zaten ook wat herkenbare dingen in omdat ik zelf eens in Indonesië ben geweest en de treinreis heb gemaakt die ook in het boek staat beschreven. Ook ben ik een paar dagen in Soerabaja (Surabaya) geweest. Dat maakt het verhaal toch altijd extra leuk.
Ik las dat de filmrechten van dit boek zijn verkocht, als het zover is ga ik de film zeker bekijken!

1 opmerking:

  1. Ik heb het boek gelezen en vond het ook erg mooi. Ik hou wel van levensgeschiedenissen. Ik heb bewondering voor Asta, de periode dat ze net in Nederland was vond ik erg aangrijpend.
    Naar de film ben ik zeker benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen