dinsdag 8 januari 2013

Feniks

Mat Joubert is levensmoe en rouwt om de dood van zijn gewelddadig om het leven gekomen vrouw Lara. Hij is zwaarlijvig en rookt en drinkt te veel. Er zijn zelfs momenten dat hij de loop van zijn dienstpistool tegen z'n lippen drukt en de trekker zou willen overhalen.
Als een bizarre serie moorden voor paniek zorgt onder de bewoners van Kaapstad krijgt Mat een laatste kans om het verleden achter zich te laten. Met als enige aanwijzing een 19e-eeuws Duits handpistool staat hij voor een op het oog onmogelijke opgave. Het duurt echter niet lang of Mat ontdekt dat hij niet de enige is die het spook van het verleden van zich af wil leggen. Want terwijl hij vecht om een nieuwe start te maken, is de moordenaar bezig het verleden te begraven door een onbekende dodenlijst af te werken.


Voordat Deon Meyer de verkiezing van de VN thriller van het jaar gewonnen had, kende ik hem niet. Omdat hij nu inmiddels een erg populaire schrijver is geworden wilde ik graag wat van hem lezen.

Er loopt al een tijdje een leesclub over Feniks op Crimezone en ik kon nog net op tijd instappen. Even heb ik gedacht om met een later (en beter?) boek van hem te beginnen maar de meeste Crimezoners raadden me toch aan om eerst dit boek te lezen. Deze raad heb ik ter harte genomen en heb daarom voor dit boek gekozen. Het is wel prettig om vanaf het begin Mat Joubert goed te leren kennen en wat over zijn achtergrond te weten.

Aan het taalgebruik moest ik in het begin wennen maar dat ging heel snel. Deon Meyer schrijft heel mooi. Het verhaal heeft nog wel wat losse eindjes en de dader komt ook niet erg geloofwaardig over. Ik had meer verwacht van de Afrikaanse cultuur, dit viel me dus wat tegen. Ook is het verhaal wat oubollig, nog geen internet of mobiele telefoons.

Doordat ik niet helemaal blanco aan dit boek begonnen ben vind ik het wat lastig om sterren te geven. Mijn verwachting was erg hoog. Ik denk dat zijn volgende boeken (nog) beter zijn doordat ik al veel recensies heb gelezen. Daarom heb ik gekozen voor een dikke drie sterren.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen