zondag 20 januari 2013

IJsmaan

Zij was een prachtige vrouw. Kimmo Joentaa kan het niet vatten, dat woordje 'was', maar Sanna, zijn vrouw, is 'na een slopende ziekte' overleden. Als in trance probeert hij door te leven, en als in trance zit hij in het Finse Turku op zijn kantoor op het hoofdbureau van politie, als hij bij een misdrijf geroepen wordt. Een vrouw is in haar bed door verstikking om het leven gebracht. Wanneer hij de vermoorde vrouw aanschouwt, ziet hij meteen Sanna voor zich - ingeslapen en nooit meer ontwaakt.

IJsmaan, met in de hoofdrol de vriendelijke, melk drinkende inspecteur Joentaa, vertelt verontrustend rustig en in de stilte van een prachtig winterlandschap over een oude droom van de mensheid: eenmaal in het leven de klok terugdraaien tot de volmaakte paradijselijke onschuld weer is bereikt. In hun verlangen daarnaar, merkt de inspecteur, gaan sommige mensen heel ver.



Toen ik deze schitterende zin aan het einde van het eerste hoofdstuk las wist ik al dat dit boek me zou bevallen:

Toen strekt hij zijn armen naar haar uit en ontving het verdriet, dat diep en vlijmscherp in hem binnendrong en hem nooit meer zou verlaten.

De mooie beschrijving van het landschap van Finland en een inspecteur die net begonnen is met het verwerken van het verlies van zijn vrouw. Ondertussen worden er mensen in hun slaap vermoord en probeert inspecteur Joentaa in de huid van de moordenaar te kruipen. Af en toe wat zweverig en onrealistisch. Het is soms wat langdradig, maar nu ik het uit heb wil ik eigenlijk gelijk meer van hem lezen. Als je actie en spanning wilt moet je dit boek niet lezen, je weet bijna vanaf het begin wie de dader is.



Schilderij Die Freundinnen van Hermann Albert

Een gedeelte van dit schilderij stond op de kaft van het boek. Latere uitgaves hadden een andere kaft. Ook stond een zwart wit afbeelding van dit schilderij achter in het boek.
 Ik heb me steeds afgevraagd wat dit met het verhaal te maken heeft. Er komt wel een schilderij in het verhaal voor maar dat is een hele andere.

Ook heb ik heb nog geprobeerd een afbeelding van het rode kerkje in Lenganiemi te vinden maar dat is helaas niet gelukt. Volgens google bestaat er wel een plaats Niemi in de buurt van Lenga? Het kerkje en kerkhof was zo mooi beschreven dat ik het graag wilde zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten