zaterdag 16 maart 2013

De hormoonfabriek


De succesvolle ondernemer Mordechai de Paauw, Motke voor vrienden, realiseert zich op zijn oude dag dat het hem niet gelukt is fatsoenlijk te leven.
In de jaren twintig van de vorige eeuw stonden hij en zijn tweelingbroer Aron aan het begin van een adembenemend project. Samen met de beroemde farmacoloog Rafaël Levine richtten ze een bedrijf op waarin het slachtafval van Motkes vleesfabriek gebruikt werd voor het ontwikkelen van hormoonpreparaten.
De omstandigheden aan het begin van de onderneming zijn niet gunstig. Hevige armoede, criminaliteit en het opkomende antisemitisme vormen in de katholieke provinciestad een giftig mengsel. Maar Motke de Paauw zet door, geen prijs lijkt te hoog. Als ten slotte na de Tweede Wereldoorlog de balans wordt opgemaakt, blijkt dat niemand ongeschonden uit de strijd is gekomen.

 
Tijdens een autoritje luisterde ik op de radio naar een interview met Saskia Goldschmidt. Ze vertelde over dit boek, dat ze geïnspireerd raakte door de geschiedenis van het bedrijf Organon in Oss. Ze werden beroemd doordat ze als een van de eerste ter wereld de anticonceptiepil hadden uitgevonden. Het verhaal intrigeerde me en ik heb het boek om mijn te lezen lijstje gezet.
 
 Hoewel er in het nawoord staat dat het verhaal fictief is ben ik me toch af gaan vragen wat er waar is van het hele verhaal. Heeft de harteloze en keiharde zakenman Motke niet echt bestaan? Het verhaal wordt verteld vanuit zijn oogpunt. Heel knap dat de schrijfster als vrouw in zijn huid is gekropen en het zo levensecht heeft geschreven. De stukken die over de zakelijke kant van zijn leven gingen verveelde me soms een beetje maar verder was het een interessant boek om te lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten