woensdag 27 maart 2013

Het geluid van de nacht

Na een hele enthousiaste recensie op de site van de scriptor heb ik voor dit boek gekozen.

In deze debuutroman neemt de schrijfster je mee naar de Spaanse burgeroorlog en vervolgens de Tweede Wereldoorlog. Toch heb ik het niet ervaren als een typisch oorlogsverhaal.

Je leest in dit boek het verhaal van Sira een arm, eenvoudig meisje dat samen met haar moeder werkt in een naaiatelier in Madrid. Als ze verliefd wordt op een man vertrekt ze met hem naar Marokko. Helaas laat hij haar al snel in de steek en blijft ze alleen en berooid achter. Na een tijdje pakt ze haar vroegere werk, kleding maken weer op en is al snel een bekende couturier. Hierdoor komt ze terecht in een wereld die ze nog niet kende en maakt kennis met vele hooggeplaatste personen. Ze raakt steeds meer verstikt in allerlei zaken en er volgen vele hachelijke momenten waardoor het moeilijk is het boek weg te leggen.
Ondanks de bijna 600 pagina's had ik het snel uit. Wat mij het meeste aansprak in dit boek was de mooie sfeer die beschreven is, je waant je in de omgeving van de hoofdpersoon.
Omdat ik eens in Madrid geweest leek het net of ik daar weer terug was.

Wat mij betreft had de epiloog wel weggelaten mogen worden, dit voegde voor mij niets extra's toe.



Het geluid van de nacht is het onvergetelijke verhaal over een vrouw die met vallen en opstaan leert dat ze alleen kan vertrouwen op haar eigen kracht. Het voert je door de even kleurrijke als aangrijpende geschiedenis van Spanje, Marokko en Portugal en de Tweede Wereldoorlog.
Het geluid van de nacht is een verslavende pageturner met een onweerstaanbare sfeertekening en een superieure cast van personages.

1 opmerking: