woensdag 10 april 2013

Opwaaiende zomerjurken


 In drie episodes wordt de groei naar volwassenheid van Edo Mesch beschreven. Het kind met zijn moeder, op het platteland van de jaren vijftig. De puber, op een van de Zeeuwse eilanden, in een wurgende driehoek met een tante en een oom, zich vastklampend aan een filosofisch systeem. De adolescent, in een web van erotische verhoudingen, in Amsterdam, op de Middellandse Zee en in het veen van de Friese meren.
Door de aflevering van Benali boekt was ik nieuwsgierig naar dit boek geworden. Ik had er natuurlijk vaak over gehoord en besloot deze bij de bibliotheek te lenen. Deze debuutroman van Oek de Jong uit 1979 was destijds een groot succes en staat nog steeds op menig boekenlijst.
 
De titel verwijst naar een gelukzalig moment uit de jeugd van Edo.
In de eerste twee delen had ik nog wel wat feeling met de hoofdpersoon Edo Mesch of Oskar Vanille, maar bij het laatste gedeelte raakte ik het spoor bijster en snapte het verhaal niet helemaal meer. Er zat ook geen plot in het boek en de lusteloze, talmende Edo ging me steeds meer tegenstaan. 
Ondanks dat ik de schrijfwijze erg mooi vond is dit helaas geen boek wat mij aansprak.
 
 
 
 

1 opmerking:

  1. Kim (http://winterlief.blogspot.nl/2013/03/opwaaiende-zomerjurken.html) vond het ook een lastig boek maar wel zeer de moeite waard. Wellicht is het een boek waar je een klik mee moet hebben. Ik had dit boek naar aanleiding van Benali boekt ook weer op het vizier dus ga het binnenkort ook lezen...ben heel benieuwd of ik de klik heb...

    BeantwoordenVerwijderen