maandag 8 april 2013

Sint-Psycho

De psychiatrische kliniek Sint-Patricia, in de volksmond Sint-Psycho genoemd, wordt bewaakt als een gevangenis - met een betonnen muur en een elektrisch hek. Op zoek naar een baan solliciteert de 29-jarige Jan Hauger bij de naastgelegen kleuterschool, waar kinderen verblijven van wie de ouders opgenomen zijn in de kliniek. Het is de taak van de leiding om de kinderen via een onderaardse tunnel en een lift naar de kliniek te brengen, zodat ze tijdens speciale bezoekuren hun ouders kunnen ontmoeten.
Jan staat bekend als een goede kleuterleider, maar draagt ook een langgekoesterd geheim met zich mee. Collega Hanna vermoedt dat er meer aan de hand is en ontdekt waarom Jan zo graag in de buurt van Sint-Psycho wil werken. De deuren van Sint-Psycho blijven niet langer gesloten en Hanna ontdekt langzaam maar zeker de waarheid over Jan.



Vol verwachting heb ik naar dit boek uitgekeken. Zou dit boek me net zo bevallen als de Oland serie? In het begin moest ik wennen aan de schrijfstijl, deze was toch wel anders dan zijn vorige boeken, het verhaal is op een bijna kinderlijke manier geschreven. Ook mistte ik de mystieke sfeer een beetje.

Jan gaat werken op een kleuterschool naast de kliniek. Hij moet ook nacht- en avonddiensten draaien. Dit lijkt me in Nederland trouwens ondenkbaar, dat er slechts een verzorger op een kleuterschool aanwezig is.
Gaandeweg het verhaal kom je steeds meer over zijn verleden te weten maar gaat hij ook steeds verder om meer over de kliniek en de bewoners te weten te komen. Af en toe bekroop me een beklemmend gevoel. Wat is er in zijn jeugd gebeurd en wat heeft het te maken met de kliniek? Langzamerhand wordt alles duidelijk en volgt een dramatische en huiveringwekkende ontknoping. Echt een waanzinnig einde!

Met een zucht heb ik het boek dichtgeslagen en moest het even laten bezinken.
Ook met dit boek heeft Johan Theorin me zeker niet teleurgesteld, integendeel.

1 opmerking:

  1. Oh, klinkt goed! Ik heb 2 van de Oland boeken gelezen, die vond ik erg goed. Deze moet ik dus ook lezen. Fijn, zo'n schrijver die consistent goed schrijft.

    BeantwoordenVerwijderen