vrijdag 24 mei 2013

Het onzichtbare geluk van andere mensen

Het onzichtbare geluk van andere mensen is een ontroerende, zwartkomische vertelling op de dunne scheidslijn tussen waan en werkelijkheid. Wanneer de zeventienjarige Unni zich van het leven berooft door van het dak te springen, gaat zijn vader Ousep op zoek naar een verklaring. Waarom kiest een mooie, intelligente jongen met een groot talent voor striptekenen voor zo n stap? Ousep, die twee sigaretten tegelijk rookt omdat drie gewoon te veel is, zoekt klasgenoten van Unni op en vraagt ze naar zijn zoon, wat ze van hem vonden en hoe ze zijn daad verklaren. De zoektocht levert niets op, tot er drie jaar na Unni s dood een pakketje arriveert met een raadselachtige strip die hij op de dag van zijn sprong verstuurde.

Dit boek heb ik gekozen omdat het een tijdje terug "boek van de maand" was bij DWDD.

 Het trieste gezin dat achterblijft na de dood van hun oudste zoon en elk op hun eigen manier omgaan met het verdriet en de vragen waarmee ze te kampen hebben. Je voelt de wanhoop van de vader die zich verliest in de zoektocht naar de waarheid en de drank. De moeder probeert de eindjes aan elkaar te knopen maar soms slaan bij haar de stoppen door en komt ze in een soort trance, ze gaat schreeuwen en hallucineren. Het leukste personage vond ik Thoma het jongere broertje dat niet teveel op wil vallen en voornamelijk met zijn buurmeisje bezig is.

Heel origineel vond ik dat een gedeelte van het verhaald verteld werd door het beschrijven van stripverhalen die Unni had gemaakt. Sommige gedeeltes waren wat saai en af en toe was het ook wat verwarrend. Ik moest mijn aandacht er goed bijhouden, vooral bij de stukken over de psyche van de menselijke geest.

De vraag wat is waan en wat is werkelijkheid, lastig, ik moet het even laten bezinken....

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen