zondag 2 juni 2013

Inferno




Robert Langdon, hoogleraar kunstgeschiedenis en symboliek, wordt op een nacht wakker in een ziekenhuis in Florence zonder te weten hoe hij daar is beland. Geholpen door een stoïcijnse jonge vrouw, Sienna Brooks, vlucht Langdon en raakt hij verzeild in een duizelingwekkend avontuur. Langdon ontdekt dat hij in het bezit is van een reeks verontrustende codes, gecreëerd door een briljante wetenschapper; een genie dat geobsedeerd is door het einde van de wereld en het duistere meesterwerk Inferno van Dante Alighieri.

De strijd tegen deze mysterieuze vijand voert hen langs tijdloze locaties als het Palazzo Vecchio, de Boboli-tuinen en de Duomo, en Langdon en Brooks stuiten op een netwerk van verborgen doorgangen en eeuwenoude geheimen...



Dan Brown flikt het kunstje weer, een nieuwe Robert Langdon thriller!
Met veel poeha is dit boek gelanceerd.  Dat werkt bij mij altijd een beetje averechts. Maar omdat ik mee mocht doen met de crimezone leesclub, heb ik deze kans gegrepen om dit boek nu al te lezen.

Wat me direct opviel was dat de (mooie) kaft niet hetzelfde is als zijn voorgaande drie boeken. Ik heb ze allemaal dus het staat niet zo mooi in de boekenkast.

Net als in zijn voorgaande boeken neemt Dan Brown de lezer mee op een enerverende reis langs mooie steden waaronder Florence. Hierbij wordt hij vergezeld en geholpen door dokter Sienna Brooks. Zij helpt hem ontsnappen aan zijn achtervolgers en vergezelt hem bij zijn zoektocht. Ze komen terecht in een aaneenschakeling van prachtige locaties en proberen daar het ene na het andere raadsel op te lossen aan de hand van het geschrift Inferno van Dante Alighieri. Intussen worden ze achtervolgd door verschillende groeperingen.
Het boek begon met veel vaart en de eerste helft heb ik met veel plezier gelezen. Hierna zakte het verhaal in. In het begin zocht ik alle kunstwerken en locaties op internet op. Maar na een tijdje had ik er genoeg van. Naar mijn mening is er teveel in het verhaal gepropt, het leek soms net een reisbrochure.  Het verhaal had me niet meer zo in zijn greep en ik vond dit boek wat minder dan zijn voorgaande.  Jammer...maar toch zijn er nog redenen genoeg om het verhaal te lezen zoals de mooie mysterieuze locaties, de kennismaking met Dante en de onverwachte verrassende plotwendingen.
Het is een heerlijk boek om mee te nemen op vakantie.

Nieuwsgierig geworden, hier zijn wat linken naar you-tube filmpjes om alvast in de stemming te komen.



2 opmerkingen:

  1. hallo Riet, ik kreeg vanmiddag een mailtje dat het boek voor me gereserveerd ligt in de bieb, morgen halen.......ben heel benieuwd!!
    En alles opzoeken zal ik niet doen, zit al teveel op het WWW......;)
    lieve groet, Syl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben heel benieuwd naar dit boek! Ik vond zijn andere werken ook geweldig (al was de laatste wel iets minder) en het is alweer een tijd geleden sinds ik dit genre heb gelezen.

    Mel@thedailyprophecy.

    BeantwoordenVerwijderen