vrijdag 28 juni 2013

RET jezelf

 
Mensen hebben de neiging problemen op een irrationele, ongezonde manier te bekijken. Daarmee vergroten ze de moeilijkheden waarmee ze worden geconfronteerd en komen ze niet toe aan het bedenken van oplossingen. Na een inleiding op de RET, omvat het grootste deel van dit boek de praktische uitwerking van de RET voor een aantal probleemgebieden: angsten, depressie, verslavingen en relationele problemen. Op ieder van die gebieden geeft de auteur aan welke irrationele gedachten mensen aanhouden en welke rationele alternatieven er zijn.


Tijdens een tv programma hoorde ik iemand over dit boek vertellen. De discussie ging erover of iemand die iets heel ergs meegemaakt had (zoals de moeder van die twee jongetjes) hier ooit overheen zou kunnen komen. Deze therapie is bedacht door een Amerikaanse psycholoog en zou hulp kunnen bieden bij dit soort gevallen. Hierdoor werd mijn nieuwsgierigheid gewekt en heb ik het boek bij de bieb geleend. Ik heb het niet helemaal gelezen en ook de test overgeslagen. Vooral sommige voorbeelden waren interessant om te lezen, verder leek het me allemaal wel logisch wat in dit boek stond.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten