woensdag 31 juli 2013

Jij bent het kwaad

Commissaris Michele Balistreri is voornamelijk geïnteresseerd in vrouwen, voetbal en potjes poker met zijn vrienden. Vermoedelijk kost dat in de zomer van 1982 de jonge Elisa het leven: in plaats van onmiddellijk haar mysterieuze verdwijning vlak voor de WK-finale te onderzoeken, stelt Balistreri het politieonderzoek uit zodat hij naar de tweede helft van de wedstrijd kan kijken.

In 2006 staat Italië opnieuw in de WK-finale, en weer verdwijnt een jonge vrouw. De daders worden van hogerhand op een presenteerblaadje aangereikt: drie Roemeense arbeidsimmigranten. Maar Balistreri, die zijn fout van vroeger nooit te boven is gekomen, wil niet dat er, zoals 24 jaar geleden, door zijn onachtzaamheid fatale fouten worden gemaakt. Al helemaal niet wanneer blijkt dat er een verband is met de moord op Elisa. Hij vermoedt dat er krachten in het spel zijn die meer willen dan alleen moorden, en vraagt zich af in hoeverre hijzelf deel uitmaakt van dat spel.


Dit boek had ik gewonnen bij een actie van Wat lees jij.
Toen ik pasgeleden een paar dagen naar een Italiaanse stad ging leek me dit boek zeer geschikt om mee te nemen.

In het eerste gedeelte maak je kennis met een nog jeugdige en opstandige commissaris Balistreri. Hij onderzoekt de moord op een jong meisje waar hij persoonlijk bij betrokken is maar de dader wordt nooit gevonden.
In het tweede deel is hij inmiddels tegen de zestig en heel wat rustiger en meer gelaten. Ook nu worden verschillende meisjes dood gevonden. Alles wijst erop dat de daders afkomstig zijn uit het woonwagenkamp Casilino 900 maar Balistreri zoekt verder en begeeft zich in een wespennest, het kost hem bijna zijn leven. Hij moet het afleggen tegen de hogere machten uit de politiek en het Vaticaan. Voornamelijk om  anderen te beschermen besluit hij de zaak te laten rusten.
Als tijdens het derde deel blijkt dat alle zaken met elkaar in verband staan,  duikt Balistreri opnieuw in het verleden om uit te zoeken wat er nu echt is gebeurt.

Op de helft van het boek had ik het gevoel twee boeken te hebben gelezen door de verschillende verhaallijnen. Ik vond het een lastig boek om het geheel te overzien en kon er mijn gedachten soms moeilijk bijhouden, ik was regelmatig de draad kwijt, mede door de moeilijke namen. Alle complexe verhaallijnen komen uiteindelijk toch heel mooi samen en ik was toch heel blij dat ik doorgelezen heb. Heel knap gedaan van de schrijver.

1 opmerking:

  1. Deze ligt bij mij op de stapel om binnenkort gelezen te worden, leuk om te horen wat jij ervan vond.

    groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen