dinsdag 9 juli 2013

Van hier honderd jaar

Als Ninnìu geboren wordt, spreekt zijn negen jaar oudere broer Graziano een wens uit: zelf verwacht hij niet oud te worden, maar Ninnìu wenst hij een leven toe van honderd jaar.

Graziano is eigenlijk alles wat Ninnìu niet is. Ninnìu kijkt enorm op tegen zijn grote broer, een herder, een man van de bergen, een uitstekend paardrijder, mooi, bruut en niet bang voor de dood, en vooral geliefd bij de vrouwen. Ninnìu is een buitenbeentje, hij volgt een schoolopleiding, en hij lijkt aan de traditionele levensloop van het eenvoudige boerenbestaan te kunnen ontsnappen.


Omdat ik binnenkort een paar dagen naar Italië ga leek me dit een mooi boek om alvast in de stemming te komen. Alleen de foto op de cover is al zo mooi. Dit familieverhaal speelt zich af op Sardinië.
Op de achterkant staat: Een zinderende geschiedenis van liefde en bloed. Dit geeft precies de sfeer van het boek weer. In korte hoofdstukken lees je over het leven van Ninniu, zijn familie en de vete die uitgevochten wordt met een andere familie van het eiland.
Ik heb telkens een paar hoofdstukken gelezen om het daarna weer even weg te leggen, het is geen boek om snel te lezen. De namen zijn moeilijk. Achterin staat een lijst met personages, een stamboom van de familie en ook nog geografische aanduidingen. Ik heb er maar niet teveel naar gekeken en me laten meevoeren met het verhaal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten