vrijdag 30 augustus 2013

Afscheid voor beginners

 Al op jonge leeftijd raakt Aaron gedeeltelijk verlamd en vanaf dat moment moet hij vechten voor zijn zelfstandigheid. Wanneer hij Dorothy ontmoet, is het liefde op het eerste gezicht; zij is de enige die door zijn handicap heen kijkt en ziet wie hij werkelijk is. Maar als Dorothy na een ongeval overlijdt, wordt Aarons geluk volledig weggevaagd. Dan ziet Aaron Dorothy plotseling weer op straat. Ze groet hem, slaat een hoek om en verdwijnt uit het zicht. Daarna lijken ze elkaar steeds vaker te ontmoeten en dan praten ze over hun toekomst samen en hun dromen. Langzaam leert Aaron zijn verdriet te aanvaarden en afscheid te nemen van zijn grote liefde.


Ik was een beetje verkouden en grieperig toen ik in dit boek begon. Het leek me goed te passen bij mijn algehele gesteldheid. Heel toevallig is dit ook het geval met Aaron de hoofdpersoon in dit boek. Ziek en verkouden in augustus...

Het verhaal begint wat wazig, Aaron ziet zijn overleden vrouw, hij komt haar af en toe onverwachts tegen. Na dit eerste hoofdstuk lees je over het bizarre overlijden van Dorothy en hoe Aaron probeert verder te (over) leven zonder haar. Er wordt veel teruggekeken op hun huwelijk. Het verhaal is af en toe wat saai maar toch roept de schrijfster een sfeer op die je bij blijft.

Ik heb eerder al drie andere boeken van Anne Tyler gelezen maar dat was al voordat ik met dit blog begon. Thuiskomen, Tijd van leven en Het amateurhuwelijk.


Nog even een mooie zin uit het boek:
Soms denk ik dat ik minder geluk heb dan anderen, maar veel, veel gelukkiger ben.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen