zondag 25 augustus 2013

Keerpunt Alaska

Keerpunt Alaska is niet alleen maar het opmerkelijke verhaal van twee mensen die volledig op eigen kracht dwars door Alaska trekken, van het uiterste noorden in Prudhoe Bay aan de Noordelijke IJszee tot het zuiden bij Cordova aan de Golf van Alaska: 1000 kilometer op de mountainbike over de arctische toendra en door de Brooks Range, 200 kilometer te voet over de immense gletsjers van de Alaska Range en 350 kilometer per kano over de wilde Copper River, die zich een weg baant door het Wrangell-Saint Eliasgebergte. Het beschrijft vooral ook een reis naar binnen. Jolanda Linschooten ontdekt tijdens deze drie maanden durende tocht, die zij samen met haar partner Frank van Zwol maakt, hoezeer een reis door de ruige natuur je binnenstebuiten keert. Je komt jezelf onherroepelijk tegen en verbergen is er niet bij. Elke reis markeert een momentopname in een mensenleven met een 'ervoor' en een 'erna', maar ditmaal veroorzaakt hij zelfs een complete ommezwaai.....


Ik heb ontzettend veel bewondering voor mensen die alles achter zich laten en doen wat ze echt willen ondanks de vaak vele ontberingen. Ook ben ik erg geïnteresseerd  in reizen en andere culturen. Daarom lees ik erg graag reisverhalen. Per toeval kwam ik terecht op het blog van Jolanda Linschooten. Zij is nu beroepsavonturier en heeft al veel reizen gemaakt.

Keerpunt Alaska is (volgens mij) haar eerste boek, naast meerdere reisgidsen. In dit boek lees je niet alleen over de prachtige maar zware reis door Alaska maar het is ook een persoonlijke zoektocht. Je leest hoe ze haar jeugd en het overlijden van haar moeder verwerkt. Ook komt ze tot de ontdekking wat ze echt wil in haar leven. Maar bovenal is het geweldig om te lezen hoe ze oog in oog met beren komen te staan en de prachtige beschrijving van de natuur in Alaska.

Ik ga haar zeker volgen en meer boeken van haar lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten