vrijdag 25 oktober 2013

Valse Salie

Een moeder die vecht voor het leven van haar dochtertje en haar van arts naar arts sleept. Het lijkt zo vanzelfsprekend, maar soms is niets wat het lijkt. Waarom kunnen artsen maar geen afwijking vinden? Roos' moeder hield niet van haar dochter, maar van de aandacht die zij als moeder kreeg van het medisch personeel. In de autobiografische roman Valse salie blikt Roos Boum terug op een jeugd die verziekt werd door een moeder met het syndroom van Münchhausen by proxy.

Op facebook zit ik bij diverse boekenclubs. Bij één van deze clubs was iemand erg enthousiast over dit boek. Het leuke is dat de schrijfster zelf ook op de topic reageerde.
Omdat ik nog nooit van het syndroom van Mbp had gehoord wilde ik dit boek graag lezen.

In dit boek lees je het aangrijpende verhaal van Roosje. Door haar moeder is ze niet gewenst en ze maakt de meest vreselijke dingen mee. Haar moeder sleept haar van de ene dokter naar de ander en laat allerlei vervelende onderzoeken bij haar doen. Het meisje wordt als het ware door haar gehersenspoeld en aangepraat dat ze ziek is. Het is bijna ongelooflijk dat niemand iets door heeft. Voor de buitenwereld lijken ze een perfect gezin.
Ook als ze ouder wordt blijft haar moeder beslag op haar leggen en kan ze met moeite van haar loskomen.

Valse salie is een heel indrukwekkend boek,  makkelijk leesbaar ondanks de trieste inhoud. Het lijkt mij zeker een aanrader voor mensen die met kinderen of in de gezondheidszorg werken.

Erg prettig is dat achterin het boek een uitgebreide uitleg over dit syndroom staat al blijft het voor mij onbegrijpelijk dat iemand zo ver kan gaan, vooral bij haar eigen kind.

Mbp is door middel van een ander, aandacht trekken vaak van medisch personeel (citaat uit het boek)

2 opmerkingen:

  1. Hallo Riet,

    Ik werd door Stefanie Roels op je recensie gewezen. Dank je wel voor je complimenten. Münchhausen by proxy blijft te bizar om waar te zijn. Helaas gebeurt het nog maar al te vaak. Dank voor het lezen van mijn boek en vraag eens aan anderen of ze er wel eens over gehoord hebben. Wie weet, als we er allen over praten dat er dan ooit weer ergens een moeder gestopt kan worden.

    Vriendelijks, Roos Boum

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie recensie, Riet. Graag gelezen, ik vond het boek ook geweldig !

    BeantwoordenVerwijderen