woensdag 27 november 2013

De geluksvogel

Harold Wechter is een Nederlandse reclameman die een wijnchateau in Frankrijk heeft gekocht. Hij komt in contact met Régis, een door en door Franse wijnboer wiens zaken niet al te best gaan. Harold adviseert Régis een ‘Camping à la Ferme’ te beginnen. Hiermee ontketent hij een onstuitbare reeks voorvallen die op de camping op het zinderende Zuid-Franse platteland tot bizarre situaties leidt. Een advocatenkantoor wordt met kettingzagen het bos ingestuurd, Hollandse naaktlopers biodansen in het maanlicht en een druivenfluisteraar zoekt de mysterieuze wijngaard met merlotdruiven van verwoestend lekkere kwaliteit.
 
Dit boek mocht ik lezen voor Not just any book. Ik ken Ilja Gort alleen van korte flitsen op tv. Hij komt op mij altijd ietwat excentriek over. Omdat ik me nu iets meer in hem heb verdiept kom ik erachter dat hij veel meer gedaan heeft dan wijn (drinken ;) ) Hij is onder andere succesvol met het maken van reclametunes en natuurlijk als schrijver. Leuk om zulke dingen over iemand te weten. Ik ga ook eens naar zijn wijnprogramma kijken en natuurlijk een flesje La Tulipe wijn op mijn boodschappenlijstje zetten.
 
.... want zin in wijn dat krijg je na het lezen van deze roman. De gevierde reclameman Harold heeft een chateau in Frankrijk gekocht. Zijn vriendin wil haar carrière hiervoor niet opgeven en blijft in Nederland. Dit is echter niet de hoofdlijn van het verhaal. Dat is het wel en wee van Régis een dorpsgenoot van Harold. Hij heeft een bijzondere lekkere wijn ontwikkeld. Samen gaan ze op zoek naar het stukje wijngaard waar de druiven hiervoor vanaf komen. Om het hoofd boven water te houden begint hij een camping. Dit is het begin van vele hilarische gebeurtenissen. Deze zijn erg beeldend beschreven, ik zag alle personages en gebeurtenissen zo voor me. Knap gedaan!
Dit boek is vlot geschreven en erg grappig, het is zeker een aanrader voor mensen die van Frankrijk en/of wijn houden.
 
* Dit boek is eerder uitgegeven onder de titel: Het Merlot Mysterie.

1 opmerking:

  1. Dan heb je nog wat gemist: leven als Gort in Frankrijk en overleven als Gort in Frankrijk........heerlijke gezellige ontspannende boeken!!!
    X

    BeantwoordenVerwijderen