woensdag 25 december 2013

Bloedlijn en Glashard

Rechercheur Jessica (Jessy) Haider beleeft na de dood van haar zoon perioden van intens verdriet en rouw, maar ook van machteloze woede. Nick werd vermoord door een psychopaat die zij jaren eerder achter de tralies liet verdwijnen en de man lijkt sinds zijn ontsnapping nog maar één doel te hebben: haar leven ruïneren.
Na een gedwongen verlof mag Jessy bewijzen dat ze haar werk weer aan kan. De zestienjarige dochter van een kwekersgezin lijkt zelfmoord te hebben gepleegd. Al snel blijkt dat het meisje alle reden had om te leven en de rechercheur gelooft niet in zelfmoord. Jessy duikt in het leven van het kwekersgezin, maar heeft een verborgen agenda: ze grijpt de zaak aan om de kwelgeest op te sporen die haar zoon vermoordde. Het is het begin van een kat-en-muisspel op leven en dood.i


Jessica Haider heeft na de moord op haar zoon de zin van het leven hervonden door toe te treden tot Saligia: een geheim elitekorps dat ingrijpt waar justitie faalt. Eindelijk kan ze eigenhandig en definitief afrekenen met het tuig dat door de mazen van de wet glipt.
In dit tweede deel van de Jessica Haider-serie is de Antwerpse diamantair Baruch Salomons haar doelwit, hij wordt ervan verdacht in bloeddiamanten te handelen. Naar de buitenwereld toe doet de diamantair zich voor als een weldoener: hij stimuleert de economie in Zimbabwe en gunt enkele inwoners de kans op een nieuw, beter leven in het Westen. Maar de werkelijkheid is anders, en daar komt Jessy al gauw achter als ze weet binnen te dringen in Salomons’ wereld en als zijn kersverse minnares met hem meereist naar het verscheurde Zuid-Afrikaanse land. De werkelijkheid is zelfs veel gevaarlijker dan ze ooit had kunnen vermoeden…


Dit zijn de eerste twee delen uit de Jessica Hayder serie geschreven door Corine Hartman. Ik heb ze achter elkaar gelezen en vanwege de kerstdrukte maak ik er even één kort berichtje van.

Over deze serie had ik al veel gehoord en ik was erg benieuwd geworden naar Jessica Hayder. Dit personage is totaal niet mijn type. Ik kan mezelf niet in haar verplaatsen, ze is een harde, wrede vrouw die het recht in eigen handen neemt. Toch is ze helemaal op haar plaats in deze serie. Sommige gedeeltes waren wel wat over de top en (bij)zaken werden te snel en makkelijk opgelost.  De wrede gebeurtenissen en harde acties deden me denken aan een Amerikaanse actie thriller. Door de vlotte  schrijfstijl kon ik moeilijk stoppen met lezen en aan het einde van Glashard was ik alweer benieuwd hoe het verder zou gaan met Jessy. Wachten dus op volgende deel Zielloos.


FIJNE KERSTDAGEN ALLEMAAL.

1 opmerking: