zondag 12 januari 2014

Kenau

 Haarlem, 1572. De stad wordt belegerd en langzaam uitgehongerd door de Spanjaarden. Kenau Simonsdochter Hasselaer, de (spreekwoordelijk geworden) vrouw uit één stuk en voor de duivel niet bang, roept zo'n driehonderd vrouwen op het noodlot niet af te wachten, maar hun lot zelf in de hand te nemen. Zij aan zij vechten ze vanaf de stadswallen met de soldaten.

Het gaat er niet zachtzinnig aan toe: ze gooien hete pek, kokende olie en brandende hoepels over de hoofden van de aanstormende vijand. De vrouwen worden gedreven door angst, omdat de Spanjaarden kort daarvoor een waar bloedbad hebben aangericht onder de vrouwen en kinderen van Zutphen en Naarden.

Kenau vertelt het pakkende verhaal van een moedige Hollandse vrouw in oorlogstijd, gebaseerd op een aantal waargebeurde voorvallen in een barre, maar belangrijke episode van onze geschiedenis.



Dit boek stond al even op mijn verlanglijstje, toen ik las dat de schrijfster een lezing kwam geven in een bibliotheek bij mij in de buurt was het een goede reden om  dit boek te gaan lezen. Helaas heb ik door ziekte de lezing niet kunnen bijwonen.

Kenau (klik op de naam voor meer informatie) is een sterke vrouw die leefde in Haarlem in de 16e eeuw, ze vocht mee tegen de Spanjaarden om haar stad Haarlem te beschermen. Het verhaal is verfilmd en aan de hand hiervan is dit boek geschreven. Waarschijnlijk is het verhaal daardoor wel wat geromantiseerd en dat maakt het verhaal wat ongelovig en overdreven. Het verhaal leest als een film, je ziet het allemaal zo voor je, het is erg prettig geschreven. Ik had nog nooit van de geschiedenis van Kenau gehoord en door dit boek weer een stukje geschiedenis meegepakt.










Begin 2014 gaat de film Kenau in première, van de makers van Süskind en Zwartboek (Fu Works), met hoofdrollen van Monic Hendrickx en Barry Atsma.

2 opmerkingen:

  1. Grappig dat je schrijft dat 'het verhaal als een prettige film leest', want dat was ook zeker mijn ervaring en klopt natuurlijk met het gegeven dat dit boek geschreven is n.a.v. het filmscenario (en niet andersom, zoals gebruikelijk).
    En ook ik vond het een fijne manier om wat historische kennis op te doen, al vroeg ik me tijdens het lezen wel voortdurend af wat de feiten zijn, en wat fictie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. reactie weg...........:(

    ik schreef: welk boek heb ik gelezen dat ook over een vrouw ging die wel wist te vluchten uit Naarden en naar Amsterdam wist te komen? Ik las je recensie en dacht: ik heb zoiets gelezen, maar dat was niet dit boek!!!

    BeantwoordenVerwijderen