woensdag 26 maart 2014

Een wankel evenwicht

Iedereen kan in aanraking komen met justitie. Maar recht en rechtvaardigheid zijn niet altijd synoniemen. Wat gebeurt er als het fout loopt?

Aan een stakingspiket komt het tot een woordenwisseling tussen enkele vakbondsmilitanten en een jonge medewerker. Er wordt wat over en weer geroepen, en dan valt de jongen op een brandende pallet. Hij wordt met zware brandwonden afgevoerd naar het ziekenhuis.

Was het een ongeval of werd hij geduwd? De stakers doen het voorval af als een ongeval, maar Helena De Ridder gelooft hen niet. Tot haar grote frustratie loopt het onderzoek moeizamer dan verwacht. Maar dan neemt de zaak een plotse wending.




Een nieuwe Bram Dehouck, die moest in natuurlijk zo snel mogelijk lezen. Toen ik dit boek opgehaald had bij de bibliotheek en me er wat meer in ging verdiepen kwam ik erachter dat dit boek gebaseerd is op de Vlaamse politieserie "De Ridder". Dat wist ik niet van tevoren en dat viel me wat tegen. Af en toe een keer lui op de bank een politieserie kijken is wel oké maar als boek lees ik toch liever wat anders.

Het is  een vlot geschreven verhaal over een ongelukkig voorval tijdens een staking. Haar meerdere wil de zaak al snel sluiten maar de ambitieuze Helena laat het er niet bij zitten. Ook zijn er nog wat andere verhaallijnen die waarschijnlijk in een volgend boek aan bod komen. Het einde suggereert een vervolg want hoe gaat het verder met Cleo de zus van Helena en haar foute vriend.... Slim gedaan.

De schrijfstijl en het verhaal lezen weer heerlijk vlot weg. Verwacht je net zoals ik een boek zoals eerder van Bram Dehouck dan valt het wat tegen. Hou je van politieseries dan zal dit boek je zeker niet teleurstellen.



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen