zaterdag 12 juli 2014

Als grenzen vervagen

Frank, vijftig en succesvol ondernemer komt tot inzicht dat zijn werk en oog voor vrouwen ten koste is gegaan van zijn rol als vader. Hij besluit het roer drastisch om te gooien en ruilt zijn bedrijf in voor een docentschap aan de hogeschool. Of zijn dochter Anna, studente aan dezelfde hogeschool, daar nu zo blij mee is valt te bezien. De levenslijnen van vader en dochter lopen op verbluffende wijze door elkaar. De voorkeur voor jonge vrouwen blijkt niet de enige verslaving van Frank te zijn. Hij is razend populair onder de studenten, met alle verleidingen van dien. Wanneer Anna dan ook nog verliefd wordt op een man die als twee druppels water op haar vader lijkt leidt dit tot bizarre situaties. Situaties die vragen om een ingrijpende oplossing...


Dit boek wilde ik graag lezen omdat de schrijver uit mijn omgeving komt.  

Als eerste valt de mooie aparte vormgeving van dit boek op, het lijkt een echt briefje van tien, een glasplaatje met coke en een creditkaart verpakt achter plastic. Ook het gebruikte lettertype leest heel prettig.

Ik dacht tijdens het lezen dat het boek autobiografisch was, vond Frank, de hoofdpersoon, een erg onsympathieke man. Na het lezen van het boek heb ik wat achtergrond informatie over de schrijver opgezocht en blijkt dit niet zo te zijn. Wel zijn er wat overeenkomsten, het drugsgebruik uit zijn verleden en hij is manisch depressief evenals een personage uit het boek. Dit is te lezen op zijn website: http://www.wieneschrijft.nl/Home/

Het verhaal begint met een mysterieuze proloog. Daarna begint het vlot geschreven verhaal over de succesvolle zakenman Frank. Hij staat op een keerpunt in zijn leven, hij verkoopt zijn zaak en begint als leraar aan de HAN waar ook zijn dochter Anna studente is. De relatie tussen vader en dochter is niet erg goed. Toch zijn er, zonder dat ze het van elkaar weten parallellen in hun leven.

Het verhaal is vlot geschreven en pakte me direct. Erg leuk vond ik dat het voor mij zo'n herkenbaar boek was, ik kende bijna alle plekken uit het boek. Het verhaal speelt zich grotendeels in Arnhem af. 

Een minpuntje vond ik dat Anna wat ongeloofwaardig overkwam, ze was wel erg volwassen en zelfverzekerd voor een 18 jarige.

De term literaire thriller is misschien wat misleidend, ik vond het boek niet spannend, behalve de proloog en de epiloog. Verder een mooi debuut, ik heb het met veel plezier gelezen!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen