vrijdag 28 november 2014

Boetekleed

Het is 1935. Briony en Cecilia Tallis, twee zussen uit een rijke Engelse familie, brengen met hun familie de zomer door op een landgoed. Het lijkt een normale hete zomerdag te gaan worden, maar als Briony haar zus en hun vriend Robbie bespiedt bij de fontein van het landhuis krijgt dit voorval door haar verbeeldingskracht grote gevolgen. Als later op de dag een misdaad gepleegd wordt beschuldigt ze Robbie hiervan. Dit heeft desastreuze gevolgen en verandert het leven van alle drie voorgoed.

Ik volg een cursus boek en film. De afgelopen maand was dit boek aan de beurt. Toen de film draaide had ik alleen pas het eerste gedeelte van het boek gelezen. De schrijfstijl is prachtig alleen moet je er echt voor gaan zitten en er de tijd voor nemen.

Intussen heb ik de prachtige film (Atonement) gezien. Daarna had ik geen zin meer om het boek verder te lezen. Het middengedeelte speelt zich af in de Tweede Wereldoorlog en dat spreekt me niet zo aan, ook wist ik wat er allemaal gebeurde. Omdat ik in de nabespreking hoorde dat het einde van het boek anders is dan de film heb ik dit nog wel gelezen. Nu breng ik het boek toch met een goed gevoel terug naar de bibliotheek.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen