vrijdag 20 maart 2015

Norrlandse aquavit

Rond 1950 was Olof Helmersson een beroemd predikant, die door zijn bevlogen preken hele dorpen wist te bekeren – sommige mensen bekeert hij zelfs meerdere malen. Maar vijftig jaar later is hij tot de conclusie gekomen dat zijn geloof een dwaalspoor is. Hij keert terug naar het noorden om zijn volgelingen op te biechten dat hij zich heeft vergist.
Hij merkt dat de streek onherkenbaar veranderd is; veel mensen zijn overleden of weggetrokken. Degenen die er nog wel wonen blijken niet op zijn komst te zitten wachten. Zijn missie lijkt dus overbodig..



Dit boek heb ik gekozen vanwege de mooie kaft, de auteur kende ik nog niet. Volgens Wikipedia is Torgny Lindgren een van de belangrijkste Zweedse schrijvers van eind twintigste, begin een-en-twintigste eeuw. Zijn werk is over de hele wereld vertaald en hij ontving een aantal belangrijke prijzen.

Het zal dan zeker aan mij liggen dat dit boek me niet kon bekoren. Het verhaal vond ik saai en het sprak me niet aan.Tussendoor staat cursief een verhaal over koning Karel de Vijftiende wat ik ook vaag vond. 
Wel heel mooi was de beschrijving van het Zweedse platteland waar bijna iedereen aan elkaar is verwant en de mooie personages die opgevoerd werden.
Ik denk dat ik het verhaal op de een of andere manier niet heb begrepen dus laat je door mij niet weerhouden om het te lezen en ontdek het zelf. Dit boek heeft veel goede recensies gekregen.


1 opmerking: