zondag 24 mei 2015

Hoe de soldaat de grammofoon repareert

 De oorlog in Joegoslavië door de ogen van een jongen. Hoe de soldaat de grammofoon repareert is een uitbundige, kluchtige en tragikomische debuutroman over een buitengewone jeugd onder buitengewone omstandigheden.


Begin mei wilde ik ik een boek over de oorlog lezen. Dit boek heeft geen betrekking op de 2e wereldoorlog maar ik wilde toch iets doen om er bij stil te staan.

Het boek is geschreven vanuit het perspectief van een jonge jongen die in zijn jeugd wordt geconfronteerd met de oorlog. Ze vluchten met zijn gezin naar Duitsland. Naar 10 jaar keert hij terug en gaat op zoek naar mensen en plaatsen uit het verleden.

Ik vond het een erg lastig boek om te lezen en wilde er na een tijdje mee stoppen. Ik zocht op internet informatie over dit boek en las alleen maar goede recensies daarom besloot ik het toch uit te lezen. Helaas is het niet beter geworden. Ik heb me er echt doorheen moeten worstelen. Oorlogsboeken zijn niet mijn genre. Wel heb ik een andere, betere kijk gekregen op de oorlog in Joegoslavië dus dit boek heeft me toch wat opgeleverd.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten