zondag 14 juni 2015

Ochtend in Jenin

In deze roman vertelt Abulhawa het verhaal van de Palestijnse vluchtelingen die in 1948, na de stichting van de staat Israël, uit hun land verbannen werden.
De familie Abulheja wordt gedwongen het dorp Ein Hod te verlaten en naar een vluchtelingenkamp in Jenin te gaan. In de chaotische vlucht raakt de jonge Isma’iel vermist. Hij wordt meegenomen door een Israëlische soldaat.
Gedreven door een alomvattende haat jegens de bezetters kiest Isma’iels broer Joessoef de radicale kant van de PLO. Door de ogen van Amaal, hun jonge zusje, maken we drie decennia van geweld en oorlog mee.


Dit boek beschrijft de aangrijpende familiegeschiedenis van een Arabisch/Palestijnse familie. Ze worden door Israeliers verdreven van hun geboortegrond en leiden daarna een vluchtend bestaan.
Het verhaal leest als een waargebeurd verhaal, dit komt waarschijnlijk door de vele historische feiten die zijn toegevoegd. Hierdoor heeft dit boek me een beter beeld gegeven over de Israël/Palestina kwestie die helaas nog steeds heel actueel is.

Wel vroeg ik me tijdens het lezen steeds af of de schrijfster niet een te eenzijdig beeld geeft t.o.v. deze kwestie, mede doordat ze zelf in Palestina is geboren. Dit gevoel werd versterkt doordat ze een paar "goede" Israëliërs heeft opgevoerd wat een beetje gekunsteld overkwam. Verder is dit boek echt een aanrader, het zal mij in elk geval nog lang bijblijven en ik ga ook zeker haar nieuwe boek " Het blauw tussen hemel en zee" snel lezen.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen