dinsdag 18 augustus 2015

De tederheid van mannen

Op een caféterras in Venetië ontmoet een jonge vrouw, Constance, een oude dame, Fosca. Een toevallige ontmoeting, waaruit een hechte band voortvloeit. Fosca vertelt Constance over haar leven, en in het bijzonder over de mannen die daarin een rol speelden. Constance begeleidt Fosca op een laatste reis naar Venetië. Nadat Fosca daar is gestorven, blijkt dat ze Constance tot haar erfgename heeft gemaakt. Bij het ordenen van de nalatenschap treft Constance een dagboek aan. Dan ontdekt ze dat hun ontmoeting minder toevallig was dan ze had gedacht …


Fosca is tijdens haar leven een sensuele vrouw geweest, nu ze op het einde hiervan is, kijkt ze uitgebreid terug op de liefde. Dit doet ze tijdens haar laatste reis met de jonge Constance. Na haar dood ontdekt Constance dat Fosca haar niet alles heeft verteld.

Het  is een mooi maar wel wat warrig verhaal, aan het einde had ik het gevoel dat ik het boek nogmaals zou moeten lezen om alles beter te kunnen begrijpen.

Meestal weet ik van welke schrijver ik iets heb gelezen. Toen ik naar informatie over Greggio ging zoeken zag ik dat ik al eerder iets van haar had gelezen, het boek Sterren.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen