woensdag 2 december 2015

De vreemdeling / De pest

Meursault, de onverschillige hoofdpersoon, is een Algerijn van Franse afkomst, een pied-noir, die in de problemen komt als hij op een dag een man doodschiet. Hij heeft geen verklaring het kwam door de 'hitte van de zon'. In het proces dat volgt weigert hij zich fatsoenlijk te verdedigen en zich aan te passen aan de normen van de maatschappij. Uiteindelijk belandt hij in de gevangenis, waar hij zijn executie afwacht, maar niet zonder de dood te verachten.



Na het zien van de film Lois des Hommes (gebaseerd op het verhaal De Gast van Albert Camus), ben ik gefascineerd geraakt door deze schrijver. Ik wilde graag een boek van hem lezen, dat is De vreemdeling geworden.

Ook dit boek speelt zich af in Algerije net als de film.
In het begin lijkt het of elk hoofdstuk een apart verhaal is maar gaandeweg kom je erachter dat alle gebeurtenissen een belangrijke rol spelen. Met grote gevolgen voor de hoofdpersoon.

Doordat ik wat meer in Camus heb verdiept, ben ik in dit boek veel dingen tegengekomen uit zijn eigen leven, dit geeft een extra dimensie aan het verhaal.

Daarna besloot ik ook nog De pest te gaan lezen.


De kuststad Oran is in de greep van de pest. De slachtoffers sterven een snelle en vreselijke dood, en als gevolg van de quarantaine worden de andere inwoners geplaagd door gevoelens van angst en claustrofobie. Elke persoon reageert verschillend op de dodelijke ziekte: sommigen leggen zich neer bij hun lot, anderen zoeken schuld en wraak. En een paar, onder wie de antiheld dokter Rieux, proberen kost wat kost de terreur te weerstaan.



Deze tijdloze roman is al geschreven in 1947 en het eerste boek van Albert Camus. Hij beschrijft op beklemmende wijze het verloop van de besmettelijke ziekte de pest. Wat het voor consequenties heeft voor de bewoners van Oran, de Algerijnse havenstad die compleet afgesloten wordt van de buitenwereld. Je leest over de verschillende fases van ontkenning, acceptatie, gelatenheid en uiteindelijk opluchting als de ziekte voorbij lijkt te zijn.

Over dit boek heb ik wel een tijdje gedaan om het uit te lezen en sprak me iets minder aan dan De vreemdeling, maar het heeft zeker indruk op me gemaakt.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen