dinsdag 29 december 2015

Winter in Gloster Huis

In 'Winter in Gloster Huis' nemen we een sprong in de tijd: de koning zit ruim tien jaar op de troon, de zorg is overgenomen door altijd dienstbare robots, de klaar-met-leven-wet is aangenomen. Twee broers krijgen een duizelingwekkende erfenis, plus de opdracht er ‘iets goeds’ mee te doen. De oudste begint een hotel aan een meer waar je waardig en omringd door aandacht kunt sterven. Het wordt een enorm succes. De jongere broer bouwt aan de overkant Gloster Huis, waar mensen die toch aan hun doodswens beginnen te twijfelen, welkom zijn. Maar wie laat zich daarnaartoe lokken? Wie denkt nog dat er iets beters bestaat dan de maakbare dood?

Ik ken Vonne van der Meer van de serie Eilandgasten, die ik vroeger heb gelezen. Dit boek zag ik bij de bibliotheek liggen en zonder dat ik wist waarover het ging heb ik het meegenomen.


Als de twee broers Richard en Arthur een groot kapitaal erven beginnen ze een "vaarwelhotel" waar oude mensen uit het leven kunnen stappen. Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Arthur en speelt zich in de toekomst af, er is een "klaar met leven" wet aangenomen. Voor de mensen die volgens Arthur, toch niet overtuigd zijn om het leven te beëindigen begint Arthur een hotel genaamd Gloster Huis. Hier zijn de mensen ontzettend liefdevol, het is er knus en gezellig, hij hoopt dat de mensen zo weer zin in het leven krijgen.
Dit is echt een verhaal om nog een tijdje over na te denken.




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen