zaterdag 16 januari 2016

Publieke werken

Het is 1888. De Amsterdamse vioolbouwer Walter Vedder leest in de krant dat er op de plaats van zijn huis een groot hotel gebouwd gaat worden, en onmiddellijk begrijpt hij de kracht van zijn onderhandelingspositie tegenover de NV Victorie Hotel, die hem immers zal moeten uitkopen. In dezelfde tijd, maar dan in Hoogeveen, krijgt zijn neef, de oude apotheker Anijs, een nieuwe concurrent. Wanneer hij ontdekt dat die jongeman, anders dan hijzelf, een universitaire graad in de farmacie bezit, besluit hij zijn ambitie te verschuiven van het medische, waarin hij toch al overvleugeld is, naar het medemenselijke: het gebrek in een naburig turfstekengehucht is groot de mensen zouden eigenlijk moeten worden verplaatst, maar dat kost een vermogen, precies het vermogen dat Walter Vedder wel voor zijn huis meent te kunnen bedingen. Vanaf dat moment slaan beide verhaallijnen ineen tot één grote intrige, en houden de twee hoofdpersonen elkaar onbedoeld vast in een wederzijdse wurggreep, die ook de lezer zal benauwen, tot de bevrijdende finale aan toe: Amerika. 



Publieke Werken las ik voor mijn boek en film cursus. Het is een lijvig boek, geschreven in een lastig te lezen ouderwetse taal, als ik de film niet zou gaan zien had ik het denk ik snel opgegeven. Ik heb er lang over gedaan om er doorheen te komen. Maar toch pakte het verhaal me direct. Het erbarmelijke leven van de turfstekers in Drenthe, geholpen door apotheker Anijs aan de ene kant van het land. Vioolbouwer Vedder en de bouw van het Victoria hotel in Amsterdam aan de andere kant. Twee zaken waarvan ik niets wist. Dit boek was voor mij een verrijking, ik heb weer wat geleerd over een stukje Nederlandse geschiedenis. 

Thomas Rosenboom heeft met dit boek in 2000 de Libris Literatuur Prijs gewonnen.

Ook de film is een aanrader, ondanks het teleurstellende einde.



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen