woensdag 3 februari 2016

De maanparel

Als een vogel in een net, zo voelt het meisje Schaduw zich op het Chinese platteland. Zij heeft weinig opties: ze kan non, hoer of huisvrouw worden. In het laatste geval verkoopt men haar aan een volstrekt onbekende man en wordt ze de slavin van haar schoonmoeder. Samen met haar twee vriendinnen, Haantje en Mei Ju, durft Schaduw tegen haar lot in opstand te komen. In plaats van gehoorzame echtgenote zal het trio vrijgezel blijven en zelfstandig en onafhankelijk in hun eigen levensonderhoud voorzien. Hun roep om erkenning wordt niet op prijs gesteld door de traditionele dorpsgemeenschap.

Afgelopen maand borduurde ik Chinese randen, daarom zocht ik een boek wat zich afspeelt in China. Ook in dit boek speelt borduren een grote rol. Als de jonge Schaduw met twee vriendinnen besluiten niet te gaan trouwen worden ze verstoten door hun families en dorpsgenoten. In een klein hutje proberen ze het hoofd boven water te houden door de verkoop van hun borduurwerk.

Het leven dat deze meisjes destijds leiden is voor mij niet voor te stellen, ze hadden geen enkel recht. Maar ook hun denkwijze is zo anders, ik kon me niet identificeren met deze vrouwen. De schrijfstijl vond ik chaotisch en het verhaal was erg plotseling afgelopen. Dit boek heeft me niet echt geraakt.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten