zaterdag 27 februari 2016

Springvloed

Een dagje naar het strand wordt nooit meer hetzelfde... 1987. Op het strand van Nordkoster wordt bij vollemaan een gruwelijke moord gepleegd op een jonge vrouw. Rechercheur Tom Stilton heeft amper aanknopingspunten. Niet alleen is de identiteit van het slachtoffer onbekend, ook lijkt er geen motief te zijn en is er geen spoor van de dader. Uiteindelijk blijft de zaak onopgelost. Stilton is er zo door aangedaan dat hij volledig instort. Drieëntwintig jaar later schrikt een reeks brute moorden op daklozen de inwoners van Stockholm op. De slachtoffers worden zodanig mishandeld dat ze aan hun verwondingen overlijden. De aanvallen worden gefilmd en de beelden worden op YouTube geplaatst. Olivia Rönning zit in haar tweede jaar van de politieopleiding, een studiekeuze die wellicht geïnspireerd is door haar vader, wijlen inspecteur Arne Rönning. Voor haar studie moet ze een onopgeloste zaak bestuderen uit de politiearchieven. Olivia kiest de strandmoord van 1987, begint te graven en zit algauw tot haar nek in de zaak. Maar om verder te komen, moet ze Tom Stilton vinden. Die lijkt echter van de aardbodem verdwenen...


Wat had ik zin om weer eens een Scandinavische thriller te lezen. Dit boek speelt zich af in Zweden, vandaar mijn keuze hiervoor. Vooral de mooie beschrijving van het eiland Nordkoster was mooi, en sprak erg tot mijn verbeelding.


Na de prikkelende proloog vond ik het verhaal nogal ingewikkeld worden. Dit kwam vooral door de vele personages, ik heb vaak moeten terugzoeken wie ze waren. Dit leidde me erg af van het lezen en daardoor kwam ik niet zo goed in het verhaal.
Naast de oude onopgeloste moord kwamen er nog verschillende andere zaken aan bod, waaronder het beroerde leven van de daklozen en cage fighting.
De onorthodoxe opsporingsmethodes die gebruikt werden door het politieteam leek me niet helemaal in de haak en vond ik ongeloofwaardig.
Uiteindelijk is het toch goed gekomen met een verrassende ontknoping.
Ik heb Olivia, Tom, Mette en haar eigenaardige familie uiteindelijk in mijn hart gesloten, dus toch maar snel het volgende boek van deze serie lezen.



2 opmerkingen:

  1. Leuk dat je weer een Scandinavische thriller hebt gelezen. Ik heb deze in de boekenkast staan. Toch nog een goed boek dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Begin er maar snel aan Hans. Ik denk dat je als enorme Zweden liefhebber dit boek zeker gaat waarderen.

    BeantwoordenVerwijderen