zaterdag 26 maart 2016

Knielen op een bed violen

Op een beslissend punt in zijn volwassen bestaan heeft Hans Sievez een diep religieuze ervaring; hij is ervan overtuigd voor een kort moment in direct contact met God te hebben gestaan. In de daarop volgende zoektocht naar zingeving en het eeuwige leven verliest hij het zicht op de werkelijkheid en het contact met zijn omgeving. Zijn huwelijk en de relatie met zijn twee zoons komen onder grote druk te staan. 



Het is al even geleden dat ik dit boek las en de film gezien heb. Knielen op een bed violen heeft in 2005 de AKO literatuurprijs gewonnen. Het kwam er nooit van om dit boek te lezen maar nu draaide de film in het kader van mijn boek en filmcursus dus heb ik het eindelijk maar eens opengeslagen.

In dit boek wordt het leven van Hans Sievez beschreven, eerst zijn jeugd in Lathum en daarna zijn huwelijk met Margje. Ze kopen een stukje grond en bouwen samen aan een tuinderij, krijgen een zoon en hebben ogenschijnlijk een gelukkig huwelijk. Op een dag krijgt Hans een openbaring, hij hoort de stem van God en gaat volledig voor het geloof tot aan zijn dood.

Ondanks het zware onderwerp las ik het boek in een paar dagen uit. De schrijfstijl was prettig en nodigde uit om zo snel mogelijk verder te lezen. Een erg leuke bijkomstigheid was dat de omgeving waarin dit (grotendeels autobiografische) verhaal zich afspeelt in de buurt van mijn woonplaats is.

De film vond ik erg heftig, ik las ergens de term "relihorror", dit heb ik ook wel een beetje zo ervaren. De meningen hierover waren erg verschillend dus gewoon zelf gaan kijken als je geïnteresseerd bent.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen