zaterdag 2 april 2016

Kinderen van het ruige land

Ergens op het noordelijke platteland, in een gebied dat het Ruige Land wordt genoemd, staat een vervallen huis in een bos. Daar groeit een viertal kinderen op, vervreemd van familie en van het dorp dat even verderop ligt. De oudste, Kurt, vindt troost in eten, Kai vlucht in de wereld van boeken, Shirley Jane probeert hen bij elkaar te houden en nakomertje DeeDee weet niet anders of het hoort zo. Hun vader is overleden, hun moeder is een levenslustige vrouw die wegrent voor verantwoordelijkheden, achtervolgd door schuldeisers en potentiële vrijers. Kunnen de kinderen ontkomen aan de groeiende problemen, of is hun lot al bepaald?


In onze bibliotheek hebben ze, in het kader van "2016 het jaar van het boek", een leuke actie bedacht, de blind date. Je kiest een mooi ingepakte doos en weet niet welk boek erin zit. Het voelt echt als een cadeau. In de doos zat ook nog een pen, boekenlegger en notitieboekje. Hierin mag je schrijven wat je van het boek hebt gevonden en daarna weer in de doos doen voor de volgende lezer. 

Mijn cadeau was dit boek: Kinderen van het ruige land. Dit boek bevat het autobiografische verhaal van Kai, hij is de hoofdpersoon in dit boek en groeit op in een asociaal gezin. Ze wonen in Groningen, ergens achteraf in een groot huis in een bosrijke omgeving. Nadat hun vader is overleden glijdt de moeder van het gezin steeds meer af, ze liegt, maakt veel schulden en is vaak zomaar een tijd weg De kinderen zijn grotendeels op zichzelf aangewezen. Kai trekt veel op met zijn oudere broer Kurt, ze zijn vaak buiten in de natuur te vinden, soms slapen ze zelfs in het bos. Het is moeilijk voor hem om aansluiting met zijn leeftijdsgenoten te vinden, is dat de reden dat hij zich terugtrekt met zijn boeken? Daarnaast tekent hij en schrijft verhalen. De belevenissen van de kinderen zijn erg beeldend beschreven. 

Mijn vader is ook overleden toen ik heel jong was. Door het lezen van dit boek besefte ik maar weer eens hoeveel geluk wij hadden met een stabiele moeder. Heel erg triest dat de kinderen van dit gezin zo aan hun lot zijn overgelaten.



2 opmerkingen:

  1. Wat een leuke actie!
    Ik vond dit een indrukwekkend boek, vooral nadat ik ontdekte dat het autobiografisch is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke actie!
    Ik vond dit een indrukwekkend boek, vooral nadat ik ontdekte dat het autobiografisch is.

    BeantwoordenVerwijderen