woensdag 20 april 2016

Zes maanden in de Siberische wouden

Sylvain Tesson had een belangrijk doel in zijn leven: nog voor zijn veertigste wilde hij ervaren hoe het is om als kluizenaar te leven, diep in het bos. Het is een man die houdt van extremen en dus besluit hij om zes maanden in een hut te gaan wonen, gelegen aan het Baïkalmeer in Siberië. Het dichtstbijzijnde dorp is 150 kilometer verderop, ’s winters vriest het er tot – -30ºC en ’s zomers lopen er beren rond. En toch is het leven er prachtig.
Na het boek Zoektocht naar het paradijs wilde ik graag iets soortgelijks lezen. Deze stond al heel lang op mijn te lezen lijst en leek me geschikt hiervoor.  

De Franse schrijver en filosoof  Sylvain Tessom gaat zes maanden als een kluizenaar in een blokhut in Siberië leven. Deze periode heeft hij in dagboekvorm beschreven. Een tijd zonder alle stress van zijn (en onze) drukke maatschappij. Maar wel met veel boeken, 18 flessen ketchup en veel, heel veel wodka. Leuk detail is dat er een leeslijst is opgenomen met de boeken die hij bij zich had.
Wat me enigszins verbaasde was dat hij toch regelmatig contacten had, er kwamen mensen bij hem langs of hij ging op bezoek bij mensen in zijn "omgeving", vaak wel een dag lopen. Ik had verwacht dat hij echt helemaal alleen zou zijn.

Ik vond het boek niet zo vlot lezen. Ik heb veel dingen opgezocht, woorden die ik niet kende maar ook veel over kunstenaars en plaatsen die in het boek voor kwamen. Nu ben ik wel even klaar met Rusland en omstreken (al heb ik nog wel een boek over Oekraïne liggen), eerst maar eens een ouderwetse thriller lezen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten