maandag 20 juni 2016

Eus

 
Dit is geen roman over multiculturalisme, geen successtory van een arme sloeber die zich opwerkt tot invloedrijke ondernemer, of het sentimentele relaas van een crimineel die weer op het rechte pad komt. Dit is het verhaal van Eus, een jonge Turkse Nederlander die zich staande probeert te houden, thuis en in de maatschappij.

Özcan Akyol (Deventer, 1984) studeerde journalistiek en Nederlands. Hij ontwikkelde zich van straatschoffie tot een ware literaire belofte.









Volgens mij heb ik onder een steen geleefd want ik had nog nooit van Özcan Aykol gehoord. Ik sprak iemand die hem kende, werd nieuwsgierig naar hem en heb direct zijn boek bij de bibliotheek besteld.

Als Eus wordt geboren is zijn vader dronken, hiermee is de toon direct gezet. Zijn ouders zijn als Turkse immigranten naar Nederland gekomen. Ze voelen zich niet Turks, integendeel als Eus ouder wordt heeft hij vaak ruzie met de Batsen (Turkse mensen). Schrok best van deze harde wereld waarin hij opgroeide, met zo weinig respect voor andere mensen. Ook thuis loopt het vaak uit de hand, zijn vader terroriseert het hele gezin. Hij ontvlucht zijn ouderlijk huis, gaat niet meer naar school en raakt steeds meer op het verkeerde pad. Uiteindelijk gaat hij zonder mededogen op rooftocht met een criminele zigeunerfamilie. Dat dit niet goed gaat aflopen voel je al aankomen.

Het verhaal is meeslepend geschreven, wel wordt er veel grove taal gebruikt. Het boek is zeker ook een aanrader voor tieners.
Na de mooie slotzin was ik heel benieuwd hoe het verder met deze jongen is gegaan, hopelijk is dit te lezen in Turis, zijn nieuwste boek dat ik gelijk gereserveerd heb.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten