woensdag 6 juli 2016

Bruce Springsteen

Al ruim dertig jaar staat Bruce Springsteen aan de top van de muziekindustrie. Hij verkocht meer dan 120 miljoen albums en won talloze prijzen waaronder Grammy Awards en een Oscar. In Bruce schetst de auteur in nauwe samenwerking met The Boss zelf een openhartig en levendig portret van de rocklegende. Hij toont een man die gebukt gaat onder familietragedies, 100% toegewijd is aan zijn muziek en een oprechte passie voor zijn fans koestert. Voor het eerst vertellen ook de leden van de E Street Band over hun ervaringen tijdens het abrupte ontslag in 1989, en de reünie van de band tien jaar later. Bruce besteedt niet alleen aandacht aan Springsteens geweldige carrière, maar ook aan zijn jeugd in een arbeidersgezin in New Jersey, en zijn inspirerende weg naar succes.





Dit boek had ik al zo lang liggen, ik had er al wel een gedeelte van gelezen maar steeds weer weggelegd. Op 5 juni ben ik naar een concert van Bruce Springsteen in Wembey (Londen) geweest. Toen ik hiervan terugkwam besloot ik dit boek nu echt eens uit te lezen. Het concert was een geweldige ervaring maar wel met een minpunt, het geluid waar ik zat was slecht. Zijn tekst was bijna niet te verstaan. 

In dit boek lees je over Bruce vanaf zijn geboorte tot 2012. Het gaat vooral over zijn muzikale carrière, hoe zijn albums tot stand zijn gekomen. Hoe de E-Street band is ontstaan, en hun onderlinge relaties. Maar ook veel persoonlijke dingen, ik verbaasde me erover dat hij vaak een moeilijke man is met woede aanvallen en donkere periodes. Ondanks dat hij "gewoon" heeft willen blijven heeft hij veel van zijn principes in de loop der tijd opzij gezet.

 "Maar opnieuw weigerde Bruce. Een stadionconcert was wel het laatste wat hij ooit zou doen, zei hij" 

"Hij raakte geobsedeerd door de geluidskwaliteit van de optredens en rekte de soundchecks op tot marathons van soms wel drie uur."


Toch bewonder ik hem enorm om zijn kracht, de passie en energie die hij nu nog steeds uitstraalt en het belangrijkste, zijn muziek. Tijdens het lezen heb ik veel dingen opgezocht en natuurlijk veel nummers nog eens geluisterd.

Ik vond het boek mooi vorm gegeven, vooral de persoonlijke foto's. Wel vond ik het wat saai om te lezen maar dat komt waarschijnlijk omdat het een biografie is.

Wat ik me nog wel afvraag is dat in september een door hem zelf geschreven biografie uitkomt. Zou dit nog wat toevoegen en in hoeverre heeft hij dan aan deze meegewerkt?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten