zaterdag 13 augustus 2016

Offersteen

Ruth Galloway, forensisch archeologe, wordt bij een bouwput geroepen, waar een oud gebouw tegen de vlakte gaat om plaats te maken voor een nieuwbouwproject. Werklui hebben een kinderskelet in de fundamenten gevonden, onder een deuropening in het huis.

Het vreemde is dat de schedel ontbreekt. Is dit een ritueel offer geweest of een doorsnee moordzaak?

De zwangere Ruth blijft als archeologe nauw betrokken bij het onderzoek, maar iemand ziet haar als sleutelfiguur en probeert haar uit alle macht uit de weg te krijgen, op een nietsontziende manier.  Inspecteur Harry Nelson leidt het onderzoek en ontdekt al snel dat het oude pand vroeger een kindertehuis is geweest. Nelson spoort de pastoor op, die het tehuis bestierde. Deze Father Hennessey weet hem te vertellen dat er twee kinderen uit het tehuis zijn verdwenen, een meisje en een jongen. Beiden zijn nooit teruggevonden. Maar wanneer koolstofdatering aantoont dat de beenderen er al lagen voordat het kindertehuis bestond en dat ze dateren uit de jaren vijftig, richt Nelson zich op de familie die het huis toentertijd bewoonde.




Dit is de tweede thriller met een hoofdrol voor forensische archeologe Ruth Galloway. Ook inspecteur Harry Nelson is weer van de partij. Hun privé beslommeringen beslaan een groot gedeelte van het boek.  Verder hebben ze een bijzonder groepje mensen om zich heen.

Als er een kinderlijkje gevonden wordt tijdens een opgraving roept archeoloog Max Grey de deskundige hulp in van Ruth Galloway om de zaak te onderzoeken. Harry Nelson is belast met het onderzoek naar de dood van het kindje. Al snel gebeuren er vreemde en gevaarlijke dingen met Ruth op het opgravingsterrein. Na een tijdje is ze ook thuis niet meer veilig.

Het hele verhaal vond ik wat vergezocht en ongeloofwaardig, vooral Max vond ik wel een erg perfecte man, ik vroeg me telkens af wat er mis met hem was. Zijn rol was verrassend.
Het boek staat bol van de rituelen en offers uit de Romeinse tijd. De ingrediënten voor dit boek leken me goed maar toch pakte het me dit keer niet heel erg.


Eerder las ik uit deze serie Dodencirkel.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen