woensdag 12 oktober 2016

Het vervloekte huis

Als de 43-jarige journaliste Mikayla geconfronteerd wordt met de zelfmoord van haar man Steven, stort haar hele wereld in. Steven Jackson, geboren in Canada, blijkt echter een onverwachte erfenis voor Mikayla achter te laten: een huis in Rocky Roads, British Columbia, Canada. Samen met haar 7-jarige zoontje Jason en haar 16-jarige dochter Valerie ontvlucht Mikayla haar nu eenzame leven in Amsterdam. Ze emigreert naar Canada, in de hoop haar eerste thriller te schrijven in het klaarblijkelijk uitgestorven Rocky Roads. Al snel stuit ze op een aantal eigenaardige zaken, zoals de onopgeloste moord op Joanna la Croix van twintig jaar eerder.
Als Mikayla op eigen houtje onderzoek gaat doen naar de moord, wordt steeds duidelijker dat Rocky Roads een duister geheim herbergt. Mikayla duikt in het verleden van het stadje. Vanaf dat moment gebeuren er rare dingen in en om haar huis. Jason meent zelfs dat het spookt, dat het huis vervloekt is. Als hun hond Gollum spoorloos verdwijnt neemt Mikayla zelf het heft in handen. Ze moet en zal de onderste steen boven krijgen...



De schrijfster Lydia van Houten woont bij mij in de buurt, dat maakt me dan altijd extra nieuwsgierig. Dit is haar tweede thriller maar mijn eerste boek van haar dat ik lees. De omschrijving van dit boek sprak me erg aan dus heb ik het direct bij de bibliotheek gereserveerd om het zo snel mogelijk te kunnen lezen.

Ik heb het boek meegenomen op vakantie en had lekker de tijd om in het duistere Rocky Roads te vertoeven. Dankzij de vlotte schrijfstijl en de spannende, onverwachte ontwikkelingen zat ik direct in het verhaal. Zelf had ik allang mijn biezen gepakt en was weggegaan. Zo niet Mikayla, als ze steeds meer te weten komt over de gebeurtenissen uit het verleden van dit stadje bijt ze zich vast en gaat zelf op onderzoek uit. Ze wil weten wat er met Joanna gebeurd is en wat de rol was van haar overleden man. Het lijkt wel of iedereen alles van elkaar weet maar niets zegt. Ze kan het niet loslaten maar dit is niet zonder gevaar. Voor een moeder met twee kinderen vond ik dat wel erg onverantwoordelijk, vooral als er steeds meer lugubere dingen gebeuren.
Er zat ook nog een romantische verhaallijn in het verhaal verwerkt waarover ik mijn twijfels had, is deze man wel te vertrouwen? Dit alles, maakte het, samen met het verrassende einde een heel originele en heerlijk leesbare thriller.



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen