donderdag 6 oktober 2016

Italiaanse buren



De Engelse schrijver Tim Parks woont in de buurt van Verona met zijn vrouw en drie kinderen. Hij heeft aan den lijve ondervonden hoe moeilijk het is niet te verdwalen in de doolhof van regels, gewoontes, normen en waarden die het alledaagse leven in Italië bepalen.




Omdat ik naar Verona zou gaan leek het me leuk, om door het lezen van dit boek alvast een beetje in de stemming te komen. 

 Het boek verteld de gang van zaken in- en om het appartementencomplex waar de schrijver een huis huurt.  Het bestaat vooral uit anekdotes en is daardoor nogal saai. Blaffende honden, ruziënde buren en stinkende fabrieken. Natuurlijk komt de Italiaanse bureaucratie uitgebreid aan bod. Maar ook het plezier van samen wijn maken en zorgen voor elkaar. 

Veel dingen zag ik wel terug in Verona, ondanks dat het boek gedateerd is. Het boek leest makkelijk maar als ik niet naar Verona was gegaan had ik het waarschijnlijk niet (uit)gelezen. 


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen